«Το Πνεύμα το Άγιον που ήρθε στην Εκκλησία και ενοικεί στην Εκκλησία δεν αποκαλύπτει την αλήθεια, γιατί η αλήθεια απεκαλύφθη άπαξ. Οδηγεί στην αποκεκαλυμμένη αλήθεια με βήματα αγάπης, ευθύνης και ελευθερίας».
Με κάθε λαμπρότητα και τη δέουσα εκκλησιαστική τάξη, εορτάστηκε σήμερα Κυριακή 8 Ιουνίου 2025 η μεγάλη Δεσποτική εορτή της Πεντηκοστής στον Πανηγυρίζοντα Καθεδρικό Ιερό Ναό Αγίας Τριάδος Πειραιώς, Ιερουργούντος του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Πειραιώς κ.Σεραφείμ.
Μετά το πέρας της Αρχιερατικής Θείας Λειτουργίας τελέσθηκε η Ακολουθία του Εσπερινού της Γονυκλισίας. Προ της Απολύσεως ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Πειραιώς κ.Σεραφείμ, αφού επεσήμανε πως «η σημερινή ημέρα θεωρείται η γενέθλιος της Εκκλησίας μας», ευχήθηκε «το Πανάγιο Πνεύμα να εμπνέει, να φωτίζει, να αγιάζει και να χαριτώνει» όλους.
Το απόγευμα, με τη λαμπρότητα που αρμόζει στην ημέρα, τελέστηκε στον πανηγυρίζοντα Καθεδρικό Ιερό Ναό Αγίας Τριάδος Πειραιώς, η Ακολουθία του Εσπερινού Χοροστατούντος του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Πειραιώς κ. Σεραφείμ, συγχοροστατούντος του Θεοφιλεστάτου Επισκόπου Αχελώου κ. Νήφωνος, βοηθού Επισκόπου και Πρωτοσυγκέλλου της Ιεράς Μητροπόλεως Πειραιώς.
Των Ιερέων προΐστατο ο Έξαρχος του Παναγίου Τάφου στην Αθήνα, Αρχιμανδρίτης κ. Ιερώνυμος.
Κατά τη διάρκεια του κηρύγματός του ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Πειραιώς κ. Σεραφείμ, μεταξύ άλλων, σημείωσε πως μέσα από την Εκκλησία και τη χάρη του Αγίου Πνεύματος, ο άνθρωπος καλείται να ζήσει σε κοινωνία με τον Τριαδικό Θεό και να γίνει κατά χάριν Θεός, όχι απλώς ηθικός, αλλά μέτοχος της θείας ζωής.
Αναφερόμενος αρχικά στον στίχο του Κατά Ιωάννη Ευαγγελίου «Θεὸν οὐδεὶς ἑώρακε πώποτε», ο Σεβασμιώτατος επεσήμανε πως η ουσία του Θεού είναι απρόσιτη και ακατανόητη για κάθε κτιστό ον – ανθρώπους, αγγέλους, αρχαγγέλους ή άλλες πνευματικές δυνάμεις. Τόνισε πως μόνο ο Μονογενής Υιός έχει τη δυνατότητα να μας αποκαλύψει ό,τι είναι δυνατόν να κατανοήσουμε για τον Θεό και πως ο Θεός είναι άπειρος, ακατάληπτος, πέρα από χρόνο, χώρο και κάθε ανθρώπινη κατηγορία.
Υπογραμμίζοντας πως μέσα από το μυστήριο της Ενανθρωπήσεως, ο ίδιος ο άπειρος Θεός εισέρχεται στον κόσμο, επεσήμανε πως ο Πανάγιος Θεός ταπεινώνεται, γίνεται άνθρωπος, εισέρχεται στη μήτρα της Παναγίας και κατοικεί ολόκληρος μέσα στον άνθρωπο.
Μέσα από αυτή την πραγματικότητα, πρόσθεσε, ο άνθρωπος καθίσταται ναός του Αγίου Θεού και ο κάθε ένας από εμάς, μέσω του Μυστηρίου του Βαπτίσματος, αλλά και της γενικής ιεροσύνης που έχουμε όλοι, καλείται να γίνει αρχιερέας του «ιερού της υπάρξεώς του». «Το σώμα μας δεν είναι ένα σκεύος, όπως το παρουσιάζει ο διάβολος και τα μίσθαρνα όργανά του, αλλά Ναός του Θεού»
Η ζωή του πιστού μεταμορφώνεται σε λατρευτική σχέση με τον Θεό, με επίκεντρο την καρδιά ως κατοικητήριο της θείας παρουσίας, είπε σε άλλο σημείο του κηρύγματός του ο Σεβασμιώτατος, ενώ αναφερόμενος στη συνομιλία του Χριστού με τη Σαμαρείτιδα, σημείωσε ότι ο Θεός είναι Πνεύμα και πως η αληθινή λατρεία γίνεται «ἐν πνεύματι καὶ ἀληθείᾳ», δηλαδή μέσω του Αγίου Πνεύματος και της ενσάρκου αλήθειας, του Ιησού Χριστού.
Η Αποκάλυψη του Θεού έγινε μία φορά για πάντα μέσω του Υιού και ολοκληρώνεται και τελεσιουργείται εντός της Εκκλησίας, διά του Αγίου Πνεύματος, υπογράμμισε στη συνέχεια, τονίζοντας πως όλες οι ιερές πράξεις, τα Μυστήρια ακόμη και οι αποφάσεις των Οικουμενικών Συνόδων τελούνται με την καθοδήγηση του Παναγίου Πνεύματος. «Το Πνεύμα το Άγιον που ήρθε στην Εκκλησία και ενοικεί στην Εκκλησία δεν αποκαλύπτει την αλήθεια, γιατί η αλήθεια απεκαλύφθη άπαξ. Οδηγεί στην αποκεκαλυμμένη αλήθεια με βήματα αγάπης, ευθύνης και ελευθερίας», είπε χαρακτηστικά.
Το Άγιο Πνεύμα δεν αποκαλύπτει νέα αλήθεια, αλλά οδηγεί τον άνθρωπο στην ήδη αποκαλυμμένη αλήθεια, με τρόπο ελεύθερο και αγαπητικό, επεσήμανε ο Σεβασμιώτατος, σημειώνοντας παράλληλα πως οι Άγιοι είναι οι άνθρωποι που επέτρεψαν στον Θεό να κατοικήσει πλήρως εντός τους. Για αυτό και το σώμα, αν και φθαρτό, μπορεί να υπερβεί την κτιστότητα και τη φθορά και να καταστεί πηγή χάριτος για τους αιώνες, πρόσθεσε.
Σε άλλο σημείο του κηρύγματός του ο Σεβασμιώτατος ανέφερε πως η πρόσκληση από το Θεό δεν είναι να γίνουμε απλώς καλοί ή ηθικοί άνθρωποι, αλλά να γίνουμε κατά χάριν Θεοί, τονίζοντας πως αυτό είναι εφικτό, γιατί ο Θεός ενώθηκε με την ανθρώπινη φύση στο πρόσωπο του Χριστού, και έθεσε τη θεωμένη ανθρωπότητά Του στο εσωτερικό της Θεότητος.
Υπογραμμίζοντας πως η Εκκλησία, ως Σώμα Χριστού, λειτουργεί με διακονία και όχι με εξουσία, επεσήμανε πως ο καθένας έχει διαφορετικό ρόλο – όπως τα μέλη ενός σώματος – αλλά όλα είναι απαραίτητα και αλληλοεξαρτώμενα.
Τέλος, προέτρεψε όλους να ζούμε μέσα στο Μυστήριο της Αγίας Τριάδας, να εργαζόμαστε τις εντολές, να καθαρίζουμε την καρδιά μας ώστε να γίνουμε ικανοί να δούμε τον Θεό, όχι στην ουσία Του αλλά στην ενέργεια, στη Χάρη και στην Αγάπη Του.
Δείτε πλούσιο φωτογραφικό υλικό από την Αρχιερατική Θεία Λειτουργία και τη Γονυκλισία ΕΔΩ και από την Ακολουθία του Εσπερινού ΕΔΩ.