Η αρχαιοπρεπής Θ. Λειτουργία του Αποστόλου Μάρκου, από τον Σεβ. Μητρ. Πειραιώς κ. Σεραφείμ.

Η αρχαιοπρεπής Θ. Λειτουργία του Αποστόλου Μάρκου, από τον Σεβ. Μητρ. Πειραιώς κ. Σεραφείμ.

Την αρχαιοπρεπή θεία Λειτουργία του Αγίου Αποστόλου και Ευαγγελιστού Μάρκου, τέλεσε, με την δέουσα εκκλησιαστική τάξη και μέσα στο αναστάσιμο κλίμα, την Κυριακή του Θωμά, 27 Απριλίου, στον Ιερό Ναό Ευαγγελιστρίας Πειραιώς, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Πειραιώς κ. Σεραφείμ.

Με την τέλεση της θείας Λειτουργίας, κορυφώθηκαν οι λατρευτικές εκδηλώσεις για την τίμηση της συνάξεως της εφέστιας Ιεράς Εικόνος της Παναγίας της Βηματάρισσας, της Ιεράς Μεγίστης Μονής Βατοπαιδίου, γνήσιο αντίγραφο της οποίας, φυλάσσεται μόνιμα στον Ιερό Ναό.

Κατά τη διάρκεια του κηρύγματός του ο Σεβασμιώτατος αναφέρθηκε αρχικά στην Κυριακή του Αντιπάσχα όπου πανηγυρίζουμε «την σωτήριον ομολογίαν του αγίου ενδόξου Αποστόλου και μάρτυρος της πίστεως και της αληθείας Θωμά, δια της οποίας διακήρυξε την πίστη του στον αναστάντα Κύριο».

Ακολούθως, έκανε ιδιαίτερη μνεία στο θαύμα της Παναγιοφάνειας  που κατεγράφηκε στο Ναό της Ευαγγελιστρίας κατά την αγρυπνία της 24ης προς 25η Μαρτίου 1929, όπου η Υπεραγία Θεοτόκος επεφύλαξε την τιμή και ευλογία να εμφανισθεί σωματικώς και να εφαπλώσει το ιερό Της μαφόριο στον αγρυπνούντα λαό, ένα πνευματικό γεγονός που επιβεβαίωσαν οι εκατοντάδες πιστοί που είδαν το θαύμα.

Σε αυτόν τον πανίερο Ναό, συνέχισε ο Σεβασμιώτατος, «έχουμε τη μεγάλη χαρά και τιμή από του έτους 2019 να έχουμε ενθρονισμένη εν μέσω ημών την ιεράν και θαυματουργόν Της Εικόνα, το ιερό αντίγραφο, της εν τω Αγίω Όρει τεθησαυρισμένης και εις την Μεγίστη Μονή του Βατοπαιδίου, εικόνα της Βηματαρίσσης ή Κτητορίσης, την οποία εκόμισε εδώ από άφατη αγάπη και ευλάβεια στο υπερύμνητο πρόσωπο της Μητέρας του κόσμου και όλων μας, ο σεπτός Καθηγούμενος της Ιεράς Μονής Γέροντας Εφραίμ ο Βατοπαιδινός».

Ο Σεβασμιώτατος στη συνέχεια αναφέρθηκε στο ευαγγελικό ανάγνωσμα  της ημέρας, του αυτόπτου και αυτήκοου  μάρτυρος των γεγονότων, του ιερού Ιωάννου, του Ευαγγελιστού της Αγάπης, όπου ο Κύριος, μας προσφέρει μία δυνατή κοινωνία φωτός και μας χαρίζει την επίγνωση της αληθείας της ζωής.

«Γιατί ο Αναστάς Χριστός μας δωρίζει δύο υπεροχικά δώρα. Καθώς ενεφανίσθη στους μαθητάς των θυρών κεκλεισμένων δια τον φόβον των Ιουδαίων, τους έδωκε μίαν ευχήν λέγοντας “ειρήνη ημίν”. Ειρήνη, το δώρο το μεγάλο το αναφαίρετο της Αναστάσεως. Και το αποτέλεσμα της ειρήνης και της εμφανίσεως του Κυρίου, είναι ακριβώς αυτό που περιγράφει ως συναίσθημα και διάθεση καρδίας ο ιερός ευαγγελιστής Ιωάννης: Εχάρησαν ουν οι μαθηταί ιδόντες τον Κύριον.»

Η ειρήνη, λοιπόν, όπως τόνισε ο Σεβασμιώτατος, την οποίαν δωρίζει ο Αναστημένος Χριστός, οδηγεί πάντοτε στη χαρά. Και αυτό το δίδυμο της ειρήνης – χαράς, είναι η πρόγευση της υπερχρονικής Βασιλείας, της αιώνιας Βασιλείας της Αναστάσεως. Για αυτό και η Εκκλησία μας είναι η Εκκλησία της Αναστάσεως και κάθε Κυριακή τιμά και γεραίρει την Ανάσταση.

«Ένα μοναδικό γεγονός που ανέτρεψε όλη την κακοδαιμονία της ανθρώπινης αποτυχίας και αποκαραδοκίας. Γιατί ο νικητής Ιησούς Χριστός ακριβώς γι’ αυτόν τον λόγο ήρθε στον κόσμο: για να συντρίψει τον θάνατο και να μας χαρίσει ζωήν την αιώνιον. Και τα δώρα αυτής της ζωής είναι η ειρήνη, η εσωτερική πληρότητα, η γαλήνη, η ευγένεια, ο εσωτερικός πνευματικός και οντολογικός ορισμός της ζωής».

Καθώς έχουμε ειρήνη με τον Θεό, με τον εαυτό μας και με τους άλλους, επεσήμανε ο Σεβασμιώτατος, έχουμε το πλήρωμα της ευλογίας. Και αυτή η ειρήνη την οποία δωρίζει ο Χριστός, ο Αναστημένος Κύριος, μας χαρίζει και τη χαρά. Όχι την ψεύτικη έννοια της χαράς που ζει ο κόσμος της φθοράς και του θανάτου, αλλά «την οντολογική χαρά, τη χαρά που μας μεταβάλλει σε αγγέλους, μας προσφέρει εσωτερική πνευματική απελευθέρωση που μας εκβάλει από την σκληρή πραγματικότητα στην πρόγευση της υπερχρονικής Βασιλείας του Θεού».

Αυτό το δίδυμο, λοιπόν, της ειρήνης και της χαράς απήλαυσαν οι μαθητές, σημείωσε στη συνέχεια ο Σεβασμιώτατος. Απ’ έξω βυσσοδομούσαν οι Ιουδαίοι, η εχθροπάθεια, η κακία, το μίσος, το μένος κατά των μαθητών του Κυρίου. Και μέσα στο μικρό εκείνο υπερώο που ήταν κλεισμένοι οι μαθητές, ήρθε ο Αναστημένος Χριστός και πλημμύρησε τις καρδιές τους πλέον από ειρήνη και από χαρά.

«Και επειδή η ειρήνη και η χαρά έχουν ως μήτρα την αγάπη, ο Χριστός είναι η ένσαρκη αγάπη, γι’ αυτό και αναβλύζει την ειρήνη και τη χαρά. Αυτή, λοιπόν, η αγάπη του Χριστού θεράπευσε δια μιας τον φόβον των μαθητών και από κεκρυμμένοι δια τον φόβον των Ιουδαίων μέσα στο υπερώο, βγήκαν στα τρίστρατα της ιστορίας για να αναγγείλουν το γεγονός ότι Ανέστη ο Κύριος όντως και ώφθη επάνω από τους αδελφούς».

Έξω, λοιπόν, επικρατεί το σκοτάδι, μέσα στο υπερώο το φως της Αναστάσεως που διαλύει τα σκοτάδια. Αλλά σήμερα, τόνισε ο Σεβασμιώτατος, τιμούμε και τον καλόν άπιστον, τον Θωμά, τον μαθητή του Κυρίου, ο οποίος εξεδήλωσε την εσωτερική του αγωνία και αμφιβολία για το γεγονός Αναστάσεως. Και πράγματι «η Ανάσταση είναι ένα γεγονός που ανατρέπει τα δεδομένα της φθοράς, είναι μία πραγματικά μοναδική επανάσταση».

Αλλά ο Κύριος μας, δεν αρνείται την επιθυμία μας να γνωρίσουμε, να μάθουμε. Γι’ αυτό και δίδει τα παραγγέλματα μέσα στο λόγο Του, όπως καταγράφει και πάλι ο Ευαγγελιστής Ιωάννης. “Ερευνάτε τας Γραφάς” μας λέει και “Γνώσεσθε την αλήθειαν, και η αλήθεια ελευθερώσει υμάς”.

«Η αλήθεια δεν φοβάται την έρευνα, αντιθέτως η έρευνα πιστοποιεί την αλήθεια αναποδράστως. Αυτό το οποίο τονίζει ο Κύριος είναι ότι, η προϋπόθεση για την κατανόηση δεν είναι θέμα νοησιαρχίας, αλλά εμπειρίας. Γι’ αυτό και τονίζει ότι εκείνος ο οποίος έχει την εμπειρία της χάριτος, εκείνος είναι μακάριος όντως».

Ολοκληρώνοντας το κήρυγμά του ο Σεβασμιώτατος,  μίλησε για την ευλογία της τέλεσης της αρχαιοπρεπούς Θείας Λειτουργίας του Αγίου Αποστόλου και Ευαγγελιστού Μάρκου, η οποία κατά την παράδοση αναφέρεται ότι συνεγράφη υπό του Αγίου, ο οποίος συγκρότησε την Εκκλησία της Αλεξανδρείας.

«Αυτήν την Λειτουργία τελούμε την ώρα αυτή και εμβαπτιζόμεθα στην αλεξανδρινή παράδοση και στην πολιά αρχαιότητα. Γιατί η Εκκλησία είναι μία υπερχρονική πραγματικότητα που αγκαλιάζει τα σύμπαντα και τους αιώνες, αφού ο Χριστός είναι χθες και σήμερον ο Αυτός και εις τους αιώνας».

Ευχήθηκε τέλος στη ζωή όλων μας, την εμπειρία της Αναστάσεως, την ευλογία της μητρικής σκέπης της Παναγίας και τη χάρη του Αναστημένου Σωτήρος και Λυτρωτού μας.

Δείτε σχετικό φωτογραφικό υλικό ΕΔΩ.